Foreldremedvirkning

Barnehagens samarbeidsutvalg

Barnehagens samarbeidsutvalg skal på vegne av foreldrene ivareta interesseområder i barnehagen. De har 2-3 møter pr år etter behov. De har også ansvar for ulike aktiviteter gjennom året.

Foreldre kan utenom dette medvirke på følgende måter:

• Samarbeid omkring deres barn med barnas individuelle behov i fokus.
  • Delta aktivt på foreldremøter og arrangementer.
  • Foreldresamtaler med dialog omkring barnet, gi personalet god info om hjemmesituasjon slik at vi kan ivareta barnet på beste måte hver dag.
  • Medvirke gjennom å følge godt med i planer, viktige datoer osv.
  • Gi beskjed til pedleder eller daglig leder dersom dere har en bekymring.
  • Barnehagens personale har ansvar for å fremme god kontakt og samarbeid med foreldrene, men foreldrene er også ansvarlige for den kontakten som oppstår.
  • Foreldremedvirkning innebærer at foreldre tar del i barnehagens virksomhet, uttrykker egne tanker og meninger og er med på å utforme det tilbudet som barnet gis i barnehagen.
  • Samarbeidsutvalget er opptatt av sosiale møtepunkter mellom foreldrene: Dugnad, sommerfest, 17. maitoget og foreldrekveld, tiltak for å bli kjent. De godkjenner årsplan og har jevnlige møter der de får gi innspill til viktige saker som foreldre er opptatt av.
  • Om saker meldes avholdes foreldrerådsmøte, gjerne i forbindelse med Årsmøtet

Samarbeidsutvalget har gitt innspill på hva de setter pris på i hverdagen:

• Info om hvordan barnet har hatt det i løpet av dagen
  • Personale som viser at de har sett barnet
  • Personale som viser foreldrene oppmerksomhet
  • Ryddige infoskriv
  • Årsplan til å rive ut ting de skal forholde seg til (erstattes med digitalt system)
  • Vikarer som presenterer seg
  • Bilde av de ansatte på veggen gjør det lettere å lære navn
  • Motta SMS dersom det har vært en vanskelig morgen for barnet
  • Voksne som overtar barnet i garderoben, viser trygghet og hjelper foreldrene ved vanskelige avskjeder
  • At barna er varme og gode når de blir hentet

Aktiviteter for samarbeidsutvalget kommende år:

• 2-3 møter i samarbeidsutvalget pr. år. Saker kan meldes av alle foreldre.
  • Foreldrefest i barnehagen på kveldstid okt. Forbehold om nok påmeldte
  • Dugnad høst og vår
  • Organisering av 17. mai toget
  • Sommerfest for barn og foreldre mai/juni