Bursdagsfeiring

Info om bursdagsfeiringer

Bursdagsfeiring

Hvert barn blir gjort stas på i samling dagen de fyller året. Hver avdeling har ulike måter å markere bursdagsbarnet på, med krone eller bildekollage (Fiolene), og diverse aktiviteter ut fra barnets ønsker.

HJEMMEBURSDAGER

Dersom noen ønsker å invitere barnehagebarn til bursdag, er det ok at foreldrene henger opp invitasjoner på barnas plasser i garderoben.

Husk at personalet ikke har mulighet til å ta ansvar/følge opp disse, hvem som skal inviteres, hvem som er på ferie osv.

Viktige ting å ta hensyn til:

• Tenk Inkludering! Vær tro mot barnehagens fokus på inkluderende miljø! Dette er like viktig hjemme som i barnehagen. La barnet være med å bestemme aktivitetene i bursdagen, ikke hvem som skal inviteres.

• Ingen barn må bli holdt utenfor: Tenk enten barn i samme alder, barn i samme gruppe (Kaniner, Bamser osv.), jenter/gutter osv. Mulighetene er mange. Det er også helt ok å ta stille bursdager kun med familien. Dersom dere ønsker å invitere bare et par barn, er det ok om invitasjonen tas direkte med foreldrene.

• Kontaktinfo til foreldrene finnes på barnehagens hjemmeside. Noen foreldre har etter eget ønske reservert seg mot synlig kontaktinfo og må i tilfelle nås på alternative måter.

• På foreldremøtet september 2023 tok vi opp temaet gaver: Her kan der være mange variasjoner, men alle ønsker at det skal være enkelt og lett gjennomførbart. Eksempel på variasjoner foreldre kan spesifisere i invitasjonen:

- Liten gave til ca. 50 kr.

- Gavefri bursdag, fokus på å samle venner, ha det gøy sammen

- Felles gave fra alle som kommer, da har foreldrene ansvar for å handle selv

- En hjemmelaget gave/oppmerksomhet som de inviterte tar med

- Gjenbruk av pent brukte leker, flotte funn på finn.no

Dette er opp til den enkelte familie å avgjøre hvordan de ønsker gavefokuset skal være.