Barn får være Barn
- Barna får være lekende, med senkede skuldre, ikke opptatt av avgjørelser og valg som hører de voksne til.
- Barna blir tatt på alvor og får medvirke ut fra sin egen modenhet.
- Barnehagen er en motpol til stress og jag. Vi fyller dagene i barnehagen med lek og opplevelser, og foreldre kan bruke timene hjemme til å være sammen som familie.
- Barna får tid til å fundere, oppdage, sanse og være til stede i nuet.
Vi kultiverer omgivelsene omkring barna
- Vi legger til rette for mangfold og at ingen barn er like.
- De voksne tar ansvar for relasjonene og fremmer innenforskap. Vi støtter barna til å lykkes i lek og aktiviteter.
- Vi er bevisste på hvordan personalet og omgivelsene skal handle for at uvaner hos barn ikke skal befeste seg.
- Vi fokuserer på det vi vil ha mer av! Vi styrker gode egenskaper.
- Barna opplever at foreldre og barnehagen samarbeider til beste for dem.
- Vi lærer barna konfliktløsning ved å veilede og legge gode rammer.
Fra prestasjonskultur til «Vi gjør hverandre gode»
- Vi styrker barnets egenskaper og personlighet framfor barnets prestasjon.
- Vi fokuserer på prosessen mer enn resultatet.
- Vi fremmer god vilje og positiv utvikling gjennom inkluderende lederskap. Barna lærer seg å «tenke før de handler» i sosiale kontekster.
- Barna opplever aksept for å uttrykke et rikt spekter av følelser, som sinne, skuffelse, nederlag, sårhet, - på samme måte som et er positivt å oppleve glede, mestring osv. Det er en del av livet! De voksne støtter barnet i å mestre følelsene og komme god flyt.
- Vi jobber for å fremme robuste barn, som tåler å tape i spill og ikke alltid selv være best. Det oppleves godt å kunne glede seg på andres vegne, når noen lykkes,og at de selv er med å bidra til det.