VI i Sola

Målet er å forebygge utestenging, krenking og uheldige samspillsmønstre. Vårt arbeid med VI bygger på Samværskulturen. Vi har utarbeidet et varig system som fanger opp om barn strever med inkludering og lek.

Vi i Sola

Vi handler om å forebygge utestenging, krenking og uheldige samspillsmønstre.

Vårt arbeid med VI bygger på våre ledestjerner og Samværskulturen.

Personalarbeidet:

• Kollegaveiledning med PPT, Felles fokus på «Ledestjernene» og Samværskulturen
  • Mobbing og ekskludering sees på som sosiale prosesser på avveie. Barn får støtte til å lykkes sosialt- voksnes ansvar!
  • Implementere nytt kapittel i barnehageloven, psykososialt barnehagemiljø
  • Møter brukes til VI-barn og VI-fokus og til å bli enige om handlingsmåte.

Foreldre:

• Har en viktig rolle i arbeidet for å hindre ekskludering og fremme inkludering. Foreldre blir bevisstgjort i våre planer og diverse skriv, temaet tas opp på foreldremøte og foreldresamteler. Vi samarbeider ekstra når barn strever og trenger ekstra støtte. Trygge foreldre
  • Vi involverer også foreldrene når vi trenger å samarbeide for å endre noe som angår mange. Vanligvis gjennom felles informasjon i infoskriv.
  • Barnehagen og eventuelt PPT-kontakt tilbyr lavterskel veiledning til foreldre som ønsker det.

Barna:

• Opplever å være verdifulle i fellesskapet
  • Opplever voksne som tar ansvar for situasjonen, tar ansvaret bort fra barna.
  • Opplever å få støtte når de strever, slik at de kan senke skuldrene og leke!
  • Opplever å bli ledet inn i positive relasjoner.
  • Barnesamtaler.

Tips til foreldre

• Støtt barnet ditt i å leke på kryss og tvers med de andre barna i barnehagen
  • Snakk ikke negativt om andre barn/foreldre/personale i barnehagen.
  • Inkluderingstanke og innenforskap som grunnholdning!
  • Hold arrangementer for alle barna på avdelingen/i gruppen, og støtt ditt barn til å delta når andre inviterer
  • Ta godt imot nye barn på avdelingen
  • Oppfordre barnet til å si fra, støtte og forsvare andre barn
  • Spør personalet og undersøk hva som har skjedd når barnet ditt er opprørt, trist, lei seg osv.