Fiolene

1-3 års avdeling

To barnehagelærere, to fagarbeidere og en assistent i grunnbemanning

TLF: 992 38 542

Organisering av Fiolene:

Småbarnsavdeling med 12 barn og 4 voksne. Her er barna mellom 1 og 3 år.

Det er viktig å legge til rette for trygg tilknytning og nær kontakt med foreldrene i tilvenningen. Alle får sin primærkontakt som følger dem gjennom store deler av dagen. Foreldreaktiv tilvenning. Det er også viktig at de blir godt kjent med alle voksne på avdelingen og føler tilhørighet til gruppen.

Avdelingens møblering er tilrettelagt aldersgruppen, møbler som deler av rommet og innbyr til lekekroker i smågrupper. Vi har kun vegghengte bord slik at vi får størst mulig gulvplass. Småbarn er kroppslige og krever mye tumleplass.

Barnegruppen blir delt i små grupper, etter alder eller interesse, hver formiddag. Vi er inne på avdelingen/fellesrommet eller halve gruppen inne og halve gruppen ute/på tur.

Vi får på denne måten tettere kontakt med det enkelte barn, og barna opplever rom til å utfolde seg i trygge omgivelser med voksne som ser dem og støtter dem i sin utprøving.

Vi har sjelden alle barna samlet i ett rom.

Hverdagene er preget av rutinesituasjoner. Faste rutiner gir forutsigbarhet og trygghetsfølelse. De fleste barna sover. Vi bruker barnehagens vogner med voksi-poser og hviler ute under tak.

Voksne er opptatt av gode relasjoner, sette seg ned på barnets nivå, blikk-kontakt, være nær og viser interesse og forstå det barnet prøver å uttrykke.

Viktigst av alt er «fanget», voksne som er til stede, ser og støtter opp om barnas behov.