TILVENNING

De første dagene i ny barnehage er en spennende tid for barn og foreldre

BARNEHAGESTART OG TILVENNING

1. Start tilvenningen tidlig:

Besøksdager i forkant av tilvenningen,1 gang pr. uke. Torsdager kl. 14.00-15.00

En frivillig ordning, dere er velkomne til å besøke avdelingen, bli kjent med rom, stellerom, lukter og leker. Foreldre og barn sammen. De andre barna og barnehagens voksne er ute.

2. Bruk overgangsobjekter:

Bilder av familien og kosedyr, samt bilder av personalet og barnehagen.De som starter på Fiolene tar med «Min bok» første dag i barnehagen. Dere mottar bilder av barnehagen og ansatte til å snakke om i forkant av oppstart.

3. 5 dager foreldreaktiv tilvenning:

Sett av minimum 5 dager tilvenning til de aller minste (0-2).

Vi ønsker at dere er med barnet og deltar aktivt i barnehagens aktiviteter: Bytter bleier, samling, legger barnet i vognen, spiser etc. Gruppetilvenning. Husk å sette av eventuelle feriedager for å gi barnet ditt best mulig tilvenning i barnehagen.

Barn som er litt større trenger sannsynligvis mindre tilvenningstid. God dialog personal og foreldre er viktig for å tilpasse tilvenningen til det enkelte barn.

4. Levering i barnehagen:

I starten er det viktig at dere avtaler leveringen med kontaktpersonen. Sørg for å ha nok tid til levering.

Den som tar imot barnet, har fokus på barnet og dets signaler. Den ansatte gir barnet mulighet til å forlate foreldrene når det er klart. På den måten opplever barnet at de selv er aktive i leveringen. Når barnet er klart er det viktig at ikke foreldrene bruker mer tid, men sier farvel og går.

Vi hra fokus på barnet, og bruker mindre tid på å snakke med foreldrene. Kun korte beskjeder bør gis.

Foreldre kan eventuelt sende melding/ringe i etterkant om de har ytterligere info.

Når barnet gråter er det viktig at kontaktpersonen tar det på alvor. Barn gråter ikke fordi de er vanskelige, men fordi de føler seg utrygge i situasjonen. Derfor skal kontaktpersonen trøste og sørge for nærkontakt med barnet. Er foreldrene utrygge bør også foreldrene tas på alvor, det smitter over på barnet.

5. Korte dager:

Vi anbefaler at småbarn har korte dager den første tiden i barnehagen. Det kan være krevende for mange småbarn å være en lang dag i barnehagen med mange nye voksne og barn.

6. Viktig å huske på!

Selv om foreldrene er ferdig med sine dager i barnehagen varer tilvenningen mye lengre i barnehagen. Det er nå vi virkelig blir kjent med barna. Vi har fullt fokus på å trygge barna og skape forutsigbare rutiner.

Ha mobilen i nærheten, vi ringer om vi vurderer det som barnets beste!